چرا نظام استاد–شاگردی محور رسالت ماست؟

 

نظام استاد–شاگردی، محور اصلی رسالت آکادمی کارشناسان، رویکردی نوین برای توسعه توانمندی‌های سازمانی در حوزه خدمات و صنایع است. این نظام برخلاف آموزش‌های سنتی، بر یادگیری عملی، مسئله‌محور و مهارت‌آموزی کاربردی تمرکز دارد. استاد راهنما در این مسیر به‌عنوان تسهیل‌گر، یادگیری شخصی‌سازی‌شده و متناسب با نیاز واقعی فراگیران را هدایت می‌کند. نظام استاد–شاگردی با ایجاد فرهنگ یادگیری مستمر و توانمندسازی کارکنان، پلی مطمئن میان دانش و صنعت می‌سازد. هدف نهایی، توسعه پایدار سازمان‌ها از طریق پرورش نیروهای مستقل و توانمند در درون خود سازمان  است.

چرا نظام استاد–شاگردی محور رسالت ماست؟

نظام استاد – شاگردی چیست ؟

 

نظام استاد-شاگردی یک رویکرد نوین و جامع برای توسعه مهارت‌ها و حل مشکلات سازمانی است. این نظام برخلاف رویکردهای آموزش سنتی منابع انسانی، بر یادگیری عملی و هدفمند تمرکز دارد. آکادمی کارشناسان بر این باور است که مهارت‌آموزی باید بر محور طرح سوال و مسئله توسط استاد/مربی و حل مسئله و انجام پروژه توسط فراگیر/مهارت جو در یک فضای عملیاتی و اجرایی واقعی (داخل سازمان) صورت پذیرد.

..

ادامه مطلب

نظام استاد – شاگردی چیست ؟
استقرار نظام استاد - شاگردی در سازمان شما ، چرا ؟

استقرار نظام استاد - شاگردی در سازمان شما ، چرا ؟

در دنیای امروز که علم و فناوری با سرعتی سرسام‌آور در حال تغییر است، دیگر آموزش‌های سنتی پاسخگوی نیازهای صنعت و سازمان‌ها نیست. نظام استاد–شاگردی با تمرکز بر یادگیری عملی، پروژه‌محور و مهارت‌آموزی هدفمند، راهکاری نوین برای به‌روز نگه‌داشتن مدیران و کارکنان در این عصر پرتلاطم است. در این رویکرد، برای هر فرد بر اساس ارزیابی جامع مهارت‌ها و نیازهای سازمان، نقشه راه شخصی‌سازی‌شده‌ای طراحی می‌شود که نه تنها نقاط ضعف او را بهبود می‌بخشد، بلکه بهره‌وری و اثربخشی کل سازمان را نیز ارتقا می‌دهد. با این نظام، فراگیران مسئول یادگیری خود می‌شوند و ضمن انتقال دانش ضمنی اساتید، به حل مسائل واقعی سازمان می‌پردازند. نتیجه این مسیر، توسعه توانمندی‌های کاربردی و تربیت نیروی کاری به‌روز و آماده مقابله با چالش‌های آینده خواهد بود.

ادامه مطلب

مراحل اجرا

نظام استاد شاگردی

شناخت و ارزیابی سازمان

 

در گام اول، مشاوران گروه کارشناسان ایران igx، مشکلات واقعی سازمان را به‌درستی شناسایی می‌کنند، زیرا در بسیاری از موارد خود سازمان‌ها نیز به‌طور دقیق از چالش‌هایشان آگاه نیستند. مشاور با طرح پرسش‌های هدفمند و مسئله‌محور، به سازمان کمک می‌کند تا دید عمیق‌تری نسبت به وضعیت موجود خود پیدا کند و مسیر مناسب را انتخاب نماید. در این فرآیند، بررسی دقیق زیرساخت‌ها، الزامات مدیریت منابع انسانی، سیستم‌های مدیریت دانش، جانشین‌پروری، بهره‌وری منابع انسانی و نظام ارزیابی عملکرد سازمان اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این، ارزیابی ظرفیت‌های موجود سازمان برای تولید محتوا، شناسایی اساتید توانمند و فرصت‌های مهارت‌آموزی در حوزه‌ای که سازمان نیاز به بهبود دارد نیز بخش مهمی از این مرحله محسوب می‌شود.

شناخت و ارزیابی سازمان

مشارکت ذینفعان و تشکیل تیم

 

اجرای نظام استاد–شاگردی در هر سازمان نیازمند تعهد و حمایت کامل مدیران ارشد است، چراکه بدون پشتیبانی و همراهی آنان، این فرآیند با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد. در این مسیر، ابتدا تیمی متشکل از افراد کلیدی و صاحب‌نظر درون سازمان تشکیل می‌شود؛ افرادی که شناخت عمیقی از عملیات، فرهنگ و فرآیندهای سازمان دارند و قادرند تغییرات لازم را به‌درستی اعمال کنند. مشارکت فعال تمام ذینفعان از جمله فراگیران، استاد راهنما، مربیان و مدیران در فرآیند ارزیابی و پیاده‌سازی نظام استاد–شاگردی اهمیت ویژه‌ای دارد. در این راستا، ضروری است با ایجاد یک فضای کاری سالم و تقویت روحیه یادگیری، پژوهشگری و خودانگیزی در میان کارکنان، بستر مناسبی برای موفقیت این نظام فراهم شود. نکته مهم دیگر این است که پس از ارزیابی وضعیت سازمان و شناسایی نقاطی که نیاز به بهبود دارند، استاد راهنمایی انتخاب می‌شود که تخصص و تجربه او دقیقاً متناسب با نیازهای بهبود همان بخش از سازمان باشد تا بتواند بهترین ارزش را خلق کند.

مشارکت ذینفعان و تشکیل تیم

ارزیابی اولیه و انتخاب مدرسان و مربیان

 در مرحله ارزیابی اولیه، پیش از هر اقدامی ضروری است که فراگیران با دقت و بر اساس شاخص‌هایی همچون علاقه‌مندی به یادگیری، انگیزه برای ارتقاء شغلی و داشتن پیش‌زمینه‌ای مرتبط با حوزه مهارتی مورد نیاز سازمان انتخاب شوند. به بیان دیگر، نمی‌توان فردی را از بخشی نامرتبط به اجبار وارد این مسیر کرد یا شخصی را که در آستانه بازنشستگی قرار دارد و انگیزه‌ای برای بهبود عملکرد خود ندارد، به عنوان فراگیر انتخاب نمود. پس از انتخاب صحیح افراد، آزمون‌ها و مصاحبه‌هایی برای تعیین سطح مهارت فعلی، ویژگی‌های فردی، و نیازهای آموزشی و مهارتی آنان انجام می‌شود. در ادامه، مصاحبه‌های تکمیلی با فراگیران صورت می‌گیرد تا مهارت‌های مورد نیازشان نهایی شده و همچنین حوزه‌های علاقه‌مندی آنان مشخص گردد. همزمان، فرآیند شناسایی و تربیت اساتید مدرس و مربیان آغاز می‌شود که این افراد ممکن است از درون یا بیرون سازمان انتخاب شوند. در این مسیر، آموزش و توجیه کامل اساتید در خصوص رویکردها و فرآیندهای نظام استاد–شاگردی اهمیت بالایی دارد. نهایتاً وظایف و مسئولیت‌های تمامی بازیگران این نظام شامل مدیر پروژه، استاد راهنما، مربی و فراگیر به‌طور شفاف مشخص می‌گردد تا هر فرد جایگاه و انتظارات تعریف‌شده خود را به خوبی بداند.

 

ارزیابی اولیه و انتخاب مدرسان و مربیان

طراحی مسیر یادگیری و برنامه آموزشی

 در این مرحله، برای هر فراگیر یک نقشه راه آموزشی شخصی‌سازی‌شده طراحی می‌شود تا او بتواند به‌صورت گام‌به‌گام به اهداف فردی و نیازهای سازمانی خود دست یابد. بر اساس این نقشه راه، برنامه مهارت‌آموزی تدوین می‌گردد که شامل طراحی دوره‌های آموزشی متناسب با نیازهای شناسایی‌شده خواهد بود. این دوره‌ها می‌توانند به شکل آنلاین، آفلاین، کارگاه‌های حضوری، پروژه‌های کاربردی یا ترکیبی از این روش‌ها ارائه شوند. در ادامه، محتوای آموزشی مورد نیاز شامل فیلم‌های آموزشی، کتاب‌ها، جزوات، پاورپوینت‌ها، انیمیشن‌ها و سایر رسانه‌های آموزشی تولید یا تأمین شده و بر روی سامانه ExAcd بارگذاری می شوند. در صورتی که بخشی از این محتواها از منابع خارجی تهیه شوند، فرآیند ترجمه و بومی‌سازی یا دوبله آن‌ها برای تطبیق با نیاز و فرهنگ سازمان انجام خواهد شد. همچنین در این برنامه بر مهارت‌آموزی عملی که مستقیماً به خروجی کار و عملکرد فراگیران متصل باشد تأکید ویژه‌ای وجود دارد، نه صرفاً آموزش دانش نظری. در مواردی که محتواهای تخصصی هنوز آماده نشده باشند، دوره‌های عمومی به عنوان نقطه شروع آموزش مورد استفاده قرار می‌گیرند تا مسیر یادگیری فراگیران بدون وقفه آغاز شود

طراحی مسیر یادگیری و برنامه آموزشی

اجرای برنامه‌های مهارت‌آموزی و بهبود مستمر

در مرحله اجرا و بهبود برنامه مهارت‌آموزی، ابتدا پروژه‌های پایلوت در بخش‌های مختلف سازمان آغاز می‌شود تا نظام استاد-شاگردی به‌طور عملی پیاده‌سازی و ارزیابی گردد. در این فرآیند، فراگیران با یادگیری پروژه‌محور مسائل واقعی سازمان را حل می‌کنند و مهارت‌های کاربردی می‌آموزند. مسئولیت اصلی یادگیری بر عهده خود فراگیران است و آن‌ها با کمک استاد راهنما و ابزارهای آموزشی به‌صورت خودآموز و هم‌آموز مسیر رشد خود را طی می‌کنند. استفاده از محتوای میکرولرنینگ نیز باعث می‌شود آموزش‌ها کوتاه، هدفمند و اثربخش باشند.

پس از اجرا، عملکرد فراگیران، اساتید و کل سیستم به‌صورت مداوم ارزیابی می‌شود. بازخوردهای جمع‌آوری‌شده به بهبود محتوای آموزشی و فرآیندها کمک می‌کند و تحلیل مالی نیز میزان بازده سرمایه‌گذاری برنامه را برای سازمان مشخص می‌سازد.

به این ترتیب، سازمان یک اکوسیستم جامع برای آموزش، توانمندسازی و توسعه منابع انسانی خود ایجاد می‌کند که یادگیری مستمر و ارتقای مهارت‌ها را به بخشی از فرهنگ کاری تبدیل خواهد کرد.

اجرای برنامه‌های مهارت‌آموزی و بهبود مستمر

تمرکز بر خودآموزی ، هم آموزی و مهارت آموزی

 

خود آموزی، هم آموزی و مهارت آموزی، مفاهیم مرتبط و مکمل هستند که در راستای توسعه فردی و حرفه‌ای فراگیران به کار گرفته می‌شوند. در نظام استاد شاگردی، فراگیران با تکیه بر خودآموزی و با بهره‌مندی از فرصت‌های هم آموزی و راهنمایی‌های استاد راهنما و سایر اساتید، به طور فعالانه در مسیر کسب مهارت‌های مورد نیاز خود حرکت می‌کنند. این رویکرد، یادگیری فعال و مستمر را تشویق کرده و به توسعه جامع فردی و حرفه‌ای فراگیران کمک می‌کند. شما می‌توانید در هر زمان و مکان با سرعت دلخواه خود، همراه با همکاری دیگران و در یک محیط علمی دانش را به مهارت تبدیل کنید.

تمرکز بر خودآموزی ، هم آموزی و مهارت آموزی
نظام استاد-شاگردی؛ کلید مدیریت دانش و توسعه مهارت در سازمان

نظام استاد-شاگردی؛ کلید مدیریت دانش و توسعه مهارت در سازمان

 

بخش عمده‌ای از دانش مورد نیاز سازمان در درون خود آن نهفته است. نظام استاد-شاگردی با شناسایی این ظرفیت‌های داخلی و به‌کارگیری متخصصان در نقش استاد راهنما، مدرس و مربی، انتقال دانش و مهارت را به صورت هدفمند مدیریت می‌کند. این رویکرد ضمن حفظ سرمایه‌های فکری و تسهیل گردش دانش، به سازمان کمک می‌کند تا کمتر به منابع خارجی وابسته باشد. با پایش مستمر، بازخورد هدفمند و ارزیابی نهایی، مسیر یادگیری بهینه شده و توسعه پایدار دانش و مهارت در سازمان تضمین می‌شود.

 

تحول آموزشی: از استاد‌محوری به فراگیر‌محوری در عصر فناوری

روش‌های آموزشی سنتی که استاد را محور یادگیری می‌دانستند، با پیشرفت فناوری و تغییر انتظارات به سمت فراگیرمحوری حرکت کرده‌اند؛ در این رویکرد نوین، یادگیری فعال، خودانگیخته و هدفمند توسط فراگیران شکل می‌گیرد و استاد نقش راهنما و تسهیل‌گر را ایفا می‌کند، مانند نظام استاد-شاگردی که بر تربیت مهارت‌های کاربردی و خودآموزی تأکید دارد.

 

تحول آموزشی: از استاد‌محوری به فراگیر‌محوری در عصر فناوری
مهارت‌های فنی و غیرفنی: دو بال مکمل موفقیت شغلی

مهارت‌های فنی و غیرفنی: دو بال مکمل موفقیت شغلی

 

در نظام استاد-شاگردی، تأکید ویژه‌ای بر توسعه همزمان و متوازن مهارت‌های فنی برای اجرای دقیق وظایف تخصصی و مهارت‌های غیرفنی همچون ارتباط مؤثر، همکاری تیمی، حل مسئله و مدیریت تعارض وجود دارد؛ این رویکرد جامع، فراگیران را برای مواجهه موفق و اثربخش با چالش‌های محیط کار آماده می‌سازد.

مدیریت مهارت‌ها؛ کلید توانمندسازی نیروی کار با نظام استاد-شاگردی

 

مدیریت هدفمند مهارت‌ها در سازمان، بنیان توانمندسازی نیروی کار است که با شناسایی نیازهای مهارتی و پر کردن شکاف‌ها، به بهبود عملکرد و رشد فردی کارکنان منجر می‌شود. نظام استاد-شاگردی به عنوان روشی اثربخش، انتقال دانش و مهارت‌های فنی و غیرفنی را از طریق نقش‌های استاد راهنما، مربی و مدرس تسهیل می‌کند و نیروی کاری توانمند، خوداتکا و آماده حل چالش‌های سازمانی تربیت می‌نماید. این رویکرد، مدیریت مهارت‌ها را به یک فرآیند پویا و کششی تبدیل کرده و زمینه‌ساز توسعه پایدار سازمان‌ها می‌شود.

مدیریت مهارت‌ها؛ کلید توانمندسازی نیروی کار با نظام استاد-شاگردی
نظام استاد-شاگردی در عصر انقلاب صنعتی 4.0: پلی به سوی آموزش هوشمند و توانمندسازی پایدار

نظام استاد-شاگردی در عصر انقلاب صنعتی 4.0: پلی به سوی آموزش هوشمند و توانمندسازی پایدار

 

نظام استاد-شاگردی با تطبیق روش‌های سنتی آموزش با فناوری‌های نوین و رویکردهای آموزش 4.0، به عنوان راهکاری کلیدی در پاسخ به چالش‌های انقلاب صنعتی چهارم مطرح می‌شود. این نظام با تمرکز بر یادگیری کششی، خودآموزی و تجربه‌محوری، مهارت‌های فنی و نرم را به صورت هدفمند و پایدار در نیروی کار توسعه می‌دهد. بهره‌گیری از نقش‌های استاد راهنما، مدرس و مربی در کنار ظرفیت‌های آموزش آنلاین، کمک می‌کند سازمان‌ها نیروی کاری خلاق، متعهد و توانمند برای محیط‌های پیچیده و پویا تربیت کنند و مدیریت دانش را بهینه سازند.

بیشتر بدانید

آیا آماده‌اید با ما، مسیر یادگیری نوآورانه و تحول‌آفرین را آغاز کنید؟

همراهی با آکادمی کارشناسان، سفری است به سوی یادگیری نوآورانه و تحول‌آفرین. تیم ما با ارائه محتوای آموزش الکترونیکی تعاملی و پیشرفته، تجربه‌ای فراتر از انتظار برای شما و کاربران‌تان خلق می‌کند. بستر هوشمند ما، ارتباط شما با فراگیران را عمیق‌تر و مؤثرتر می‌سازد و انگیزه یادگیری را در هر لحظه افزایش می‌دهد. به جمع پیشگامان آموزش دیجیتال بپیوندید و با ما، آینده‌ای روشن و پرتوان بسازید.

مشاوره رایگان
پشتیبانی آنلاین